top of page
תמונת הסופר/תItay Tsirin

איך אפשר לקנות ביטוח בשוק ההון

מהי אופציה פוט?

כדי להבין את מושג הביטוח בשוק ההון, חשוב להכיר את האופציה פוט. כשאתם רוכשים רכב, אתם משלמים ביטוח חובה המעניק לכם כיסוי במידה וקורת תאונה. בשוק ההון, אפשר לעשות דבר דומה כשקונים מניות, והביטוח הזה נקרא "אופציה פוט".


איך זה עובד?

כשאתם רוכשים אופציה פוט, אתם משלמים פרמיה תמורת האפשרות למכור את המניות שלכם במחיר מסוים. למשל, אם אתם מחזיקים 100 מניות של אפל שנסחרות במחיר של 180 דולר למניה, תוכלו לרכוש אופציה פוט למחיר של 170 דולר. זה נותן לכם את האפשרות למכור את המניות במחיר של 170 דולר, למשך זמן שתבחרו מראש ("תאריך פקיעה"). עבור האפשרות הזאת, תשלמו פרמיה, כמו בפרמיית ביטוח.


כך זה יראה על הגרף:




לדוגמה:


  • אם עלות הפרמיה היא 100 דולר לחודש, ואפל תרד מתחת ל-170 דולר למחיר של 150 דולר, במקום להפסיד 3,000 דולר, תממשו את הביטוח ותמכרו את המניות ב-170 דולר. ההפסד שלכם יהיה 1,000 דולר במקום 3,000 דולר + 100 דולר ששילמתם על האופציה.

  • אם המניה לא תרד מתחת ל-170 דולר, האופציה תפקע ואתם תפסידו את ה-100 דולר.


כך זה יראה על הגרף:


למה לעשות זאת?

אם אתם מחזיקים 100 מניות לטווח רחוק ויש שמועות על משהו רע שעלול לקרות בחברה, כמו פיטורי מנכ"ל או דוח שלילי, אתם מפחדים שהמניה תרד אך לא מעוניינים למכור אותה כי ייתכן שהיא תעלה. במקרה כזה, אפשר לקנות אופציה פוט ולהיות מבוטחים ורגועים.


מה ההבדל בין אופציה פוט לסטופ לוס?

סטופ לוס יגרום לכם למכור את המניה במחיר מסוים ולהפסיד 1,000 דולר אם היא תרד ל-170 דולר. אם המניה תחזור לעלות, לא תרוויחו כי מכרתם את המניה. באופציה פוט, תוכלו לממש את האפשרות למכור ב-170 דולר בסוף החודש, ואם המניה תחזור לעלות, לא תמכרו את המניות ותחזרו להרוויח.


יתרונות וחסרונות

  • כיסוי במקרה הכי גרוע: אם המניה תקרוס, תהיו מכוסים ולא תספגו הפסד גדול.

  • החיסרון הוא שבמידה ושום דבר לא יקרה, תשלמו את הפרמיה. כמו בביטוח, אם תרצו להיות מכוסים גם לשנה הבאה, תצטרכו לשלם פרמיה חדשה.


איך קונים אופציה פוט בצורה חכמה?

  • קנייה כאשר לא צריכים: עדיף לקנות אופציות פוט על המניות שלכם כאשר המניה נסחרת מאוד גבוה ויש סיכוי לתיקון. (כמו שעדיף לקנות ביטוח תאונות אישיות לפי שקרה תאונה)

  • ביטוח כולל: סוחר המחזיק מספר רב של מניות יעדיף לקנות אופציה פוט אחת על מדד ה-S&P 500, מה שמבטח את כל המניות בתיק בעלות פרמיה נמוכה יותר. (כמו שנקנה ביטוח כיסוי לרכב ולא לחלקים מן הרכב) 

  • קנייה בזול: קניית אופציה פוט כאשר המחיר שלה נמוך מאפשרת מכירה ברווח גדול אם יש תיקון גדול בשוק. (כמו שנקנה ביטוח מצונאמי בזול לפי הצונאמי ואחריו יתכן ונהפוך לסוכנות ביטוח המוכרת ביטוח מפני צונאמי)

  • טווח זמן מתאים: קניית אופציה פוט להגנה על המניות לתקופת הזמן שבה תרצו להחזיק את המניות, בין אם זה ליום או לשנתיים. (כמו שתקנו ביטוח חובה לשנה ולא לשבוע)


באופן זה, אופציה פוט משמשת כמעין ביטוח למניות, ומסייעת להגן על השקעות מפני תנודות בלתי צפויות בשוק.





17 צפיות0 תגובות

Bình luận


bottom of page